Toppfix på Miatan (del 1)
Idag lämnade jag iväg Miatan till bilverkstan för toppackningsbyte. Synd att hela sommaren skulle gå innan jag kom så långt bara...
Såhär ser alltså Miatans motor ut inuti! Fyra små cylindrar som tillsammans ger 1,6 liters slagvolym, alltså ingen monstermaskin. Men ändå, 116 hästar ger den ifrån sig i originalutförande.
Här är den felande länken, toppackningen! Man kan, utan att överdriva, säga att den är tämligen blåst (notera brottet mellan de två cylindrarna till vänster, det hålet ska INTE vara där).
Mekanikern såg tecken på att packningen varit bytt en gång tidigare, troligen i april 2005 (baserat på att det stod på ventilkåpan att kamremmen var bytt då). Att den gått sönder nu, bara tre år senare, kan bero på att tidigare ägare gjort ett så kallat fulbyte, alltså bytt packningen utan att plana toppen.
Nästa steg är att packa ner toppen i en kartong och skicka till en motortrimmare i Motala. Där ska den få en liten genomgång, ett lätt portningsjobb och omslipade kamaxlar.
Enligt uppgift ska operationen kunna ge 15-20 extra hästar!


Mekanikern såg tecken på att packningen varit bytt en gång tidigare, troligen i april 2005 (baserat på att det stod på ventilkåpan att kamremmen var bytt då). Att den gått sönder nu, bara tre år senare, kan bero på att tidigare ägare gjort ett så kallat fulbyte, alltså bytt packningen utan att plana toppen.
Nästa steg är att packa ner toppen i en kartong och skicka till en motortrimmare i Motala. Där ska den få en liten genomgång, ett lätt portningsjobb och omslipade kamaxlar.
Enligt uppgift ska operationen kunna ge 15-20 extra hästar!
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home